Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

28 __ 29 ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΥΠΡΟΥ – ΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΑΣ ΘΕΑΤΡΟ 1971–2021. Πενήντα χρόνια Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου. Ενός οργανισμού τον οποίο έζησα ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και διευ- θυντής σε καθημερινή βάση επί τριάντα τρία χρόνια. Γνώμονάς μου ήταν πάντα η θεμελιώδης αρχή «υπηρετώ το θέατρο, δεν με υπηρετεί». Κατά την πενταετή θητεία μου στη θέση του διευθυντή του ΘΟΚ (2007-2012) έζησα δύο Διοικητικά Συμβούλια, υπό την προεδρία του Δημήτρη Καραγιάννη. Το να παραθέσω λεπτομερώς, υπό μορφήν απολογισμού, τα καλλιτεχνικά και διοικητικά πεπρα- γμένα εντός της πενταετίας μου, με την πλήρη στήριξη των δύο Διοικητικών Συμβουλίων, θα απαιτούσε χρόνο έρευνας και πολλές πολλές σελίδες γραφής. Ως εκ τούτου, θα περιοριστώ στην επι- γραμματική καταγραφή των πιο σημαντικών σταθμών, αφήνοντας πίσω το πολυεπίπεδο και πολυσχιδές έργο του δεύτερου το- μέα του Οργανισμού, της Θεατρικής Ανάπτυξης. Επαναπροσδιορισμός της ταυτότητας των Σκηνών. Συνολικά, ανέ- – βηκαν εξήντα τρεις παραστάσεις και στις πέντε Σκηνές, περίπου δώδεκα ανά θεατρική περίοδο. Αλλαγές σε όλα τα έντυπα του Οργανισμού, καθώς και έρευνα – και συμπλήρωση του αρχείου προγραμμάτων όλων των παρα- στάσεων του Οργανισμού από το 1971. Δημιουργία ιστορικής παραστασιολογίας της Νέας Σκηνής και – έκθεση των προγραμμάτων των παραστάσεων. Καταγραφή/ αρχειοθέτηση της βιβλιοθήκης του Οργανισμού. –Μετατροπή του Λιθογραφείου Κουβά σε Θεατρικό Μουσείο Κύ- –πρου. Θερινή Ακαδημία Θεάτρου, σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο –της Ελλάδας. Έτος Γαλλοφωνίας: δράσεις σε συνεργασία με τη γαλλική πρεσβεία. –Παρουσία στο Φεστιβάλ της Αβινιόν (OFF) με πρωτοβουλία του –ΘΟΚ και συμμετοχή στο 1ο Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος Νοτιανατολικών Χωρών της Ευρώπης, στο Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου στο Κάιρο, στο Φεστιβάλ Δαμασκού, καθώς και στο Φε- στιβάλ Στρασβούργου με το έργο Head or Tails/ ΚορώναΓράμματα. Συμμετοχή στους εορτασμούς των 50 χρόνων της Κυπριακής Δη- –μοκρατίας με τις Νεφέλες στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στην Αθήνα. Διοργάνωση της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ETC στη Λευκω- –σία και ειδική έκδοση, με την ευκαιρία αυτή, υπό τον τίτλο Σκηνές. Συμμετοχή μου, κατόπιν εκλογής, στο Διοικητικό Συμβούλιο του –ETC και στη δεκαεπταμελή κριτική επιτροπή απονομής των Ευ- ρωπαϊκών Βραβείων Θεάτρου, για δύο θητείες, κατόπιν πρόσκλησης από τη Γενική Γραμματεία. Μελέτες για τη δημιουργία Δραματικής Σχολής ΘΟΚ, ένας στόχος –του οποίου ο σχεδιασμός προχώρησε σχεδόν στο τελικό στάδιο, αλλά δεν υλοποιήθηκε. Πρόγραμμα ανταλλαγής σκηνοθετών με το Θέατρο «Μαρίν Σορέ- –σκου» στην Κραϊόβα της Ρουμανίας και το Θέατρο Νόβυ στο Πόζ- ναν της Πολωνίας. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, θεσπίστηκε η διορ- –γάνωση ανά δύο χρόνια Εβδομάδας Θεάτρου, κατά την οποία πα- ραστάσεις των προηγούμενων θεατρικών περιόδων ανεβαίνουν δωρεάν για το κοινό. Διαγωνισμοί θεατρικής κυπριακής γραφής. –Δράσεις κοινωνικής προσφοράς: παραχώρηση εισιτηρίων σε πο- –λύτεκνους, αιμοδοσίες, φιλοξενία παιδιών εγκλωβισμένων, επι- σκέψεις σε νοσοκομεία τα Χριστούγεννα. Εγκαίνια του υπαίθριου θεάτρου στην Πύλη Αμμοχώστου του Δή- –μου Λευκωσίας με παράσταση του ΘΟΚ. Στο πλαίσιο του Creative Collaboration Project του British Council, –ο ΘΟΚ συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας και τον βρετανικό θεατρικό οργανισμό Imitating the Dog, πρωτοπόρο στη χρήση πολυμέσων και νέων τεχνολογιών στο θέατρο, στην πρωτότυπη και πολυεπίπεδη διεθνή συμπαραγωγή με τίτλο Ιστορίες από το Μπαρ των Χαμένων Ψυχών/ Tales from the Bar of Lost Souls. Με τη στήριξη του ETC και τη χρηματοδότηση του προγράμματος –«Πολιτισμός» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου ένωσε τις δυνάμεις του με το κρατικό θέατρο Theater an der Parkaue του Βερολίνου στη συγγραφή, παραγωγή και παρου σίαση ενός νέου θεατρικού έργου: του Head or Tail / Κορώναγράμματα. Αυτή ήταν και η αρχή της δημιουργίας του Θεάτρου Βαλίτσα, δίνοντας συνέχεια με τα έργα Ναρκοπέδιο και Η μητέρα μου η Μήδεια. ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΥΠΡΟΥ Οφείλουμε όλοι, άνθρωποι του θεάτρου και πολιτεία, να διαφυλάξουμε την παρουσία του, την ακεραιότητά του, την προσφορά του, και να στοχεύσουμε στη διεύρυνσή του. Αποτελεί χρέος και παρακαταθήκη για τις μέλλουσες γενιές να επιβιώσει αυτός ο οργανισμός με ένδοξο τρόπο και τα επόμενα πολλά πολλά χρόνια. — Βαρνάβας Κυριαζής

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==